Χ. Αθ. Μαραγκού
πουθενά το καντηλάκι δεν σπιθάει πιο φωτεινό .... "
α. Ο Χώρος
Από τη μέση της βόρειας παρυφής του χωριού αρχίζει ένα βραχώδες, απροσπέλαστο, αδιάβατο αντέρεισμα το οποίο εκτείνεται ανατολικά και σε μια απόσταση διακοσίων περίπου μέτρων στη "Ζαχαρού" διακόπτεται απότομα, σχεδόν κάθετα, από τον κεντρικό δρόμο που διασχίζει το κέντρο του χωριού.
Ο δρόμος αυτός, λόγω εγγύτητος και κλίσεως παρακολουθεί τον βράχο, διαμορφώνει την βάση του, τονίζει το σχήμα του, καθορίζει το ύψος του και ρυθμίζει τον τρόπο προσέγγισής του.
Ένα μικρό συγκρότημα παραφυάδων, του κεντρικού βράχου που αναφύονται σε μια απόσταση τριάντα μέτρων νότια, όπως είναι διατεταγμένες και συνδεδεμένες με επιμήκεις και ψηλούς τείχους, οι μεν δύο οροθετούν τις γωνίες του χώρου, όπου έχει κτισθεί η εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής, η δε τρίτη λίγο μακρύτερα νοτιοδυτικά, αποτελεί την βάση διαμορφώσεως κλιμακωτής πρόσβασης από τον κεντρικό δρόμο προς την Εκκλησία.
Δυτική είσοδος του Ναού. |
Οι προεξέχοντες βράχοι, οι αναλημματικοί τείχοι, η κλιμακωτή πρόσβαση με τα ακανόνιστα μεγάλα πατήματα και τα ψηλά ρίχτια, σε συνδυασμό με τα τμήματα του Ψηλού Βράχου βόρεια, με τις κάθετες επιφάνειες με τις ρωγμές και τα κοιλώματα, με τα υπεραιωνόβια πουρνάρια τα πανύψηλα δέντρα που κρέμονται από τα βράχια, με τις πατουλιές και τους κισσούς, τα θυμάρια τη ρίγανη, τις ανεμώνες και τα κρίνα. . . διατεταγμένα με χάρη και αρμονία δημιουργούν μία εικόνα εξαίρετου φυσικού κάλλους που περιβάλλει, φρουρεί και προστατεύει το μεγαλούργημα των προγόνων μας, τον ιερό ναό της Ζωοδόχου Πηγής.
Από μια προσεκτική εξέταση της μορφής των βράχων και των συνθηκών της περιοχής, συμπεραίνεται ότι η πρώτη εκκλησία πρέπει να είχε κτισθεί στο βόρειο τμήμα της σημερινής και το μεγαλύτερο μέρος της να βρισκόταν στο κοίλωμα του βράχου. Πρέπει να καταλάμβανε τον χώρο κάποιου παλιού ασκητηρίου, όπως η μονή της Αιμυαλούς στη γειτονική Δημητσάνα και τα μοναστήρια Φιλοσόφου και Προδρόμου στο φαρράγγι του Λουσίου Χωρίς τρούλλους, λιτή και απέρριτη, έτσι ώστε να δικαιολογείται και η παράδοση σχετικά με την κατασκευή της.
Σύμφωνα με την παράδοση:
"ο Δάρας έλαβε την έγκριση του Δεληγιάννη, όπως ανεγείρη μυστικώς εις Σέρβου μικράν εκκλησίαν. Επειδή όμως κατεδόθη τούτο τοίς Τούρκοις και εστάλη ανακριτής εις Λαγκάδια, ο Μωραγιάννης επιβραδύνας την εις Σέρβου αναχώρησίν του ειδοποίησε τον Δάραν περί του κινδύνου. Εκεί προσελθών ευφυής τις νεανίας διέλυσε την κατέχουσαν τους πάντας δεινήν αμηχανίαν, μεταβαλών αυθωρεί τον νεόκτιστον ναόν εις παντοπωλείον και ρίψας ψάθας και αναρτήσας κρόμμυα και τα τοιαύτα, δι ών κατωρθώθη η εξαπάτησις του αφικομένου μετά του Δεληγιάννη ανακριτού, συνεργούντος, εννοείται και του απαραίτητου μπακτσιτσίου[1] ".
Μια απλή κατασκευή θα μπορούσε εύκολα να μετατραπεί σε παντοπωλείο και να εξαπατήσει τους κατακτητές.
β. Το Τάμα
Ο σημερινός ναός της Ζωοδόχου Πηγής, έχει διαστάσεις 15,70Χ10,30 μ. είναι μονόκλιτος και στεγάζεται με ημισφαιρικό τρούλλο χωρίς τύμπανο, ο οποίος έχει διάμετρο, 8,50 μέτρων. Καταλαμβάνει όλο το πλάτος του ναού και στηρίζεται στις τυφλές αψίδες των μακρινών πλευρών του και στις τέσσερες κτιστές κολώνες 0,70Χ0,70 εκ. Ο ναός ανήκει στον οκταγωνικό τύπο και παρουσιάζει μεγάλη ομοιότητα με τους ίδιους ναούς που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή. Στο υπέρθυρο της νότιας εισόδου μέσα σε ειδικό πλαίσιο, υπάρχει επιγραφή με κεφαλαία στοιχεία σμιλευμένα, επάνω σε ασβεστολιθική πλάκα ως εξής:
ΤΟΝ ΝΑΟΝ ΤΟΥΤΟΝ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΜΕΝ ΑΝΗΓΕΙΡΕΝ ΠΑΛΑΙ ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΡΑΤΟΥΝΤΩΝ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΡΑΣ ΕΡΕΙΠΩΘΕΝΤΑ Δ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΕΝ ΕΥΡΥΤΕΡΟΝ ΙΔΙΟΙΣ ΔΑΠΑΝΗΜΑΣΙΝ Ο ΔΙΣΕΓΓΟΝΟΣ ΕΚΕΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΦΩΤΙΟΥ ΔΑΡΑΣ ΕΝ ΜΗΝΙ ΑΥΓΟΥΣΤΩ 1872 |
Την καμπάνα την έφερε από την Τεργέστη[3]!
Την έκπληξη συνέχισε με την κατασκευή ενός περίτεχνου δαπέδου. Σερβαίοι μαστόροι, άριστοι τεχνίτες σχεδίασαν, λατόμευσαν, λάξευσαν πέτρες διαφόρων χρωμάτων και σχημάτων από την περιοχή, και με την κατάλληλη εμπνευσμένη διάταξη και πλοκή δημιούργησαν ένα από τα καλλίτερα δάπεδα της εποχής [4]. Αξίζει να αναφερθεί ότι το ίδιο κεντρικό σχήμα, με διαφοροποιημένη την περιφέρεια, σε περιγεγραμμένο κανονικό οκτάγωνο, υπάρχει στην κάτοψη του συνοδικού (Chapter House) του Αββαείου του Westminster στο Λονδίνο[5]! Κτήτορες[6], δωρητές, τεχνίτες, πατριώτες όλοι από κοινού κατόρθωσαν να κατασκευάσουν ένα μνημείο μεγάλης θρησκευτικής, ιστορικής, αρχιτεκτονικής και συναισθηματικής αξίας.
Τέμπλο Ναού. |
γ. Ιστορικό Ζωοδόχου Πηγής - Το Αγίασμα
Ο τύπος της Παναγίας της Ζωοδόχου Πηγής, διαδόθηκε σ' όλο τον κόσμο από ένα μεγάλο μοναστήρι της Κωνσταντινούπολεως [8], ένα από τα ωραιότερα μοναστήρια της Ανατολής που επιβίωσαν μέχρι σήμερα. Βρίσκεται έξω από τα μεσαιωνικά τείχη της, απέναντι από την λεγόμενη πύλη της Συλληβρίας, και είναι γνωστό ως Μονή Μπουλουκλή, Παναγία η Βαλουκλιώτισσα και κυρίως ως Μονή ή Αγίασμα της Ζωοδόχου Πηγής, από την ομώνυμη Πηγή που θεωρείται από τα σημαντικότερα Αγιάσματα της Ορθοδοξίας.
Σύμφωνα με μία εκδοχή, η μονή ιδρύθηκε από τον Λέοντα Α΄, στα μέσα του 5ου αιώνα και έκτοτε στην πορεία των αιώνων, η ιστορία της ταυτίστηκε με την τύχη της Κωνσταντινουπόλεως. Στο διάστημα αυτό καταστράφηκε πολλές φορές από σεισμούς και πολέμους, αλλά κάθε φορά ξαναχτιζόταν από αυτοκράτορες και πατριάρχες.Κατά την άλωση της Κωνσταντινούπολεως ο ναός καταστράφηκε και το αγίασμα καλύφθηκε. Αργότερα όμως επετράπει στους Χριστιανούς να αποκαλύψουν το αγίασμα και να επανιδρύσουν μικρό προσκύνημα.Το 1825 καταστράφηκε από τους γενίτσαρους και το 1827 ανευρέθηκε η Ιερή Εικόνα της Θεοτόκου εικονιζομένη υπέρ της Ζωοδόχου Πηγής[9). Μετά απ αυτό το 1830 ο Σουλτάνος επέτρεψε την ανοικοδόμηση (5η φορά) του Ναού όπως σήμερα διασώζεται.
δ. Επιλογή - Αφιέρωση στη Ζωοδόχο Πηγή.
Το εξαιρετικής τέχνης δάπεδο
της Ζωοδόχου Πηγής Σέρβου. |
Υπάρχει περίπτωση να μην προέρχονται όλοι οι Νταραίοι του χωριού από τους ηπειρωτικής καταγωγής συνώνυμους Έλληνες, όπως από πολλούς έχει υποστηριχθεί. Στην περιοχή σε αφιερωτήριο έγγραφο του 1650 που υπάρχει στην Μονή του Φιλοσόφου, υπογράφει ως μάρτυρας ένας Θανάσης Τάρας[15]. Τάρας είναι ενετική λέξη που σημαίνει απόβαρο[16.Δάρα επίσης απαντά ως τοπωνύμιο της Μικράς Ασίας. Γνωστή είναι η μάχη του Δάρα που έγινε το έτος 531 μ. Χ. μεταξύ Βυζαντινών και Περσών.
Η σχέση της περιοχής με τους Βυζαντινούς και με τις ενετικές κτήσεις της Μεθώνης, Κορώνης και λοιπών περιοχών της Πελοποννήσου, από το 1205, ισχυροποιεί την άποψη ότι ο πρωτοκτήτορας του ναού, Τούρκων κρατούντων, Ιωάννης Δάρας ανήκε σε οικογένεια που κατοικούσε στην περιοχή, πολλούς αιώνας ενωρίτερον. Σημαίνον πρόσωπο με σημαντική οικονομική δύναμη και βαθειά πίστη, με άμεση ή έμμεση σχέση με την Κωνσταντινούπολη και το ναό της Ζωοδόχου Πηγής με το θαυματουργό Αγίασμα, του οποίου η δύναμη τον έσωσε κατά την πτώση του από τον Ψηλό Βράχο, ξεπλήρωσε το τάμα του κτίζοντας τον ομώνυμο ναό. Αλλά και ο μεγαλοεπιχειρηματίας δισέγγονός του Δημήτριος Δάρας, προφανώς για τους ίδιους λόγους, τον ναό που έκτισε στο χωριό για την εκπλήρωση ιερού χρέους, αφιέρωσε στην Θεοτόκο την Ζωοδόχο Πηγή.
Η Ζ. Πηγή στο βορειοανατολικό άκρο του χωριού
πάνω στο βράχο
|
Η επιλογή της θέσης οφείλεται στην ιερότητα του χώρου, από τα ασκητήρια, τα κελλιά που υπήρχαν στα σπηλαιώδη κοιλώματα του βράχου και στην σχέση την εξάρτηση της περιοχής από το μοναστήρι του Αγιαντριά που υπήρχε, από τους πρωτοβυζαντινούς ακόμη χρόνους.
Παρά τις διάφορες επεμβάσεις, σε πολλά σημεία του βράχου υπάρχουν ακόμη υπολείμματα αιθάλης, που επιβεβαιώνουν την ανάλογη χρησιμοποίηση τους.Ενυσχύει τις παραπάνω θέσεις και η πηγή που μέχρι πρόσφατα υπήρχε στη βάση του Ψηλού Βράχου και σήμερα έχει καλυφθεί από σωρούς χωμάτων.
Στον καθηγιασμένο χώρο, οι κτίτορες, παππούς και εγγονός έχτισαν τον πάνσεπτο, θαυματουργό ναό της Ζωοδόχου Πηγής που επί αιώνες γενεές Σερβαίων αντλούσαν Δύναμη, Πίστη, Παρηγοριά, Ελπίδα[17]....
.
Ανάγλυφη αποτύπωση
Ι. Ν. Ζωοδόχου Πηγής,
σε ημερολόγιο Συνδέσμου.
|
"Ο ναός σου Θεοτόκε ανεδείχθει παράδεισος,
ως ποταμούς αειζώους αναβλύζων ιάματα
ώς προσερχόμενοι πιστώς, ως Ζωοδόχου εκ Πηγής,
ρώσιν αντλούμεν και ζωήν την αιώνιον,
πρεσβεύεις γαρ συ τω εκ σου τεχθέντι Σωτήρι Χριστώ,
σωθήναι τας ψυχάς ημών " [18].
(Απολυτίκιον, Ήχος α΄)
I. N. Ζωοδόχου Πηγής και καμπαναριό Ναού | Έργα ζωγραφικής ιατρού Μαρίας συζ. Χ. Ι. Μαραγκού |
[1] Τάκη Χ. Κανδηλώρου. Η Γορτυνία. Εκδόσεις "ΔΙΟΝΥΣΣΟΣ" Αθήνα. σ. 198.
[2] Τόσο ο ναός της Ζωοδόχου Πηγής, όσο και ο ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που κτίστηκε αργότερα, μετά απ'ο πενήντα χρόνια περίπου, έχουν πολλά κοινά σημεία δομήσεως, εφαρμόζεται η ίδια τεχνική, πρόκειται για τα αντιπροσωπευτικά έργα των Σερβαίων μαστόρων.
[3] Επειδή η καμπάνα παρουσίασε διάφορα ραγίσματα, δημιουργήθηκε το ίδιο εκμαγείο και ανακατασκευάσθηκε από στεμνιτσιώτες μαστόρους μάλλον το 1947.
(4) Θαυμαστή και αξιέπαινη είναι η ενέργεια του αρχιτέκτονα Ιωάννη Μαραγκού να διακοσμίσει με το ίδιο ακριβώς σχέδιο και το δάπεδο του εξωνάρθηκα του ενοριακού Ναού του χωριού.
[5] Χαρ. Θ. Μπούρα, Ιστορία Αρχιτεκτονικής. Αθήνα 1975
[7] Βσίλη Ι. Δάρα. Ιστορικά Σέρβου Γορτυνίας, Αθήνα 1988.
[8] Αθ. Δαλιανά, Η Ζωοδόχος Πηγή, Θεσσαλονίκη 1979
[9] Την εικόνα αυτή κατέστρεψαν οι Τούρκοι στα γεγονότα του 1955. Αντίγραφο του ανευρεθέντος εικονίσματος, υπάρχει στο ναό Παναγίας Αργοκοιλιώτισσας στη Νάξο.
[10] Αποστολική Διακονία της Ελλάδος, Η Ζωοδόχος Πηγή στο Μπαλουκλί
[11] Με το ίδιο θέμα υπάρχει και ποίημα του Γ. Βιζυηνού. (Ατθίδες Αύραι).
[13] Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τομ. Η΄ σ. 336
[14] 'Ηθι. Η λέξη πρέπει να προέρχεται από το ρήμα ηθέω-ώ, που σημαίνει σουρώνω, στραγγίζω, λόγω των πολλών πηγών που υπάρχουν στην περιοχή.
[15] Τ. Αθ. Γριτσόπουλου, Μονή Φιλοσόφου, Εν Αθήναις 1960. Σ. 123. " Αφιέρωσις αγρού υπό Πολυδώρου Παπαδιάκου κατ Οκτώβριον 1656, εις θέσιν Βουτσαρού ".
[16] Μαν. Τριανταφυλλίδη, Τα Οικογενειακά μας Ονόματα, Θεσσαλονίκη 1982. " Ντάρας, Δάρας, dara, το απόβαρο, (ν) ταρα, (Βενετς. tara) ".
[17] Ιερός Ναός Παναγίας της Σερβιώτισσας.
[18] Αείζωος=ο υπάρχων, ο αθάνατος. Ρώσις=ρώννυμι, δυνάμωμα, (εν)δυνάμωση.
[19] Γ. Αθάνας, Νόβας. Ο Αη Δημήτρης (ποίημα).