Αθανασίου Στρίκου, Ταξιάρχου ε.α. εκπαιδευτικού..

"Τα πίσ΄ απίδια έχουν (ν)ουρές και παραπίσ΄αχάνια"
 
έγινε "Πίσω έχει η αχλάδα την ουρά", λες και τα άλλα φρούτα την έχουνε μπροστά.
Τα πίσω (τα όψιμα) απίδια, σε αντίθεση με τα "κανονικά" έχουν δυνατές ουρές γιατί η ουρά μεγαλώνει σε βάρος του καρπού. Τα παραπίσω έχουν "αχάνια", δηλαδή ακόμη ποιό δυνατές ακόμη ουρές.
Τ΄ απίδια, τα γκόρτσα, τα κοκκινάπιδα ή χειμωνάπιδα είναι κοτσιές-κοτσιές. Κι όλη η κοτσιά, η δέσμη των τριών-πέντε ενώνονται σ΄ένα σκληρό και μεγάλο κοτσάνι -το αχάνι- που δένεται πίσω στο κλωνάρι.
 
Η λέξη "οχάνη, όχανον" είναι Ομηρική και σημαίνει τη χοντρή θηλιά που περνούσαν οι πολεμιστές στην ασπίδα το αριστερό τους χέρι και την κινούσαν προς όλες τις κατευθύνσεις, ενώ με το δεξί κρατούσαν το ξίφος.
 
(Ο Θάνος αναφέρεται πάρα πολλές φορές στη γιαγιά του που χρησιμοποιούσε αυτή την παροιμία και λέει
"Ας είναι τούτο το γραφτό μνημόσυνο σήμερα στη γιαγιά μου".
Ακόμη λέει πως "αχάνες" έλεγε η γιαγιά του και τις "ζιαγκούνες" του κάβουρα. Για την ακρίβεια το επόμενο τμήμα από την ζιαγκούνες που είναι η χοντρή και πολύ δυνατή φάλαγγα που ενώνονται οι δαγκάνες).

................................................

 

"Ζήσε μαύρε μου (το άλογό του) να φας το Μάη χορτάρι" έγινε "Ζήσε Μάη μου!"

..........................................

"Στα καλά καθούμενα" έγινε "Στα καλά του καθουμένου!".

..........................................

"Ασθενής και η διπόρος (η έγκυος γυναίκα, η έχουσα δύο πόρους, στόματα) αμαρτίαν ουκ έχουν", έγινε "ασθενής και οδοιπόρος!"

..........................................  

"Πράσσειν άλογα", το να ενεργεί δηλαδή κανείς παράλογα, έγινε "πράσινα άλογα!"

.................................................

"Ου πείθει ο σου ο λόγος"

έγινε "Δεν σου πέφτει λόγος!" και "Όπου δεν πείθει ο λόγος πίπτει ράβδος!".

..............................................

"Νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος"

έγινε "Νίκας τοις ευσεβέσι κατ΄εναντίον δωρούμενος!". Δηλαδή πιστοί πίπτουν κατ΄εναντίον, απίστων, Μερμύγκια να δαγκώνονται και να πελεκιούνται ανηλεώς. Ιερός πόλεμος. Ταλιμπάν σκέτοι....

...............................................

"Ανάκαρα" (άνω-κάρα, κεφαλή)

έγινε "ανάκαρο" και σημαίνει πως είμαι τόσο κουρασμένος που δεν έχω τη δύναμη ούτε το κεφάλι μου να σηκώσω.

 

(XIM)


Εικόνες από το χωριό

 

Newsflash - Ξέρετε ότι...

Η διάνοιξη του δρόμου από τον Αγιώργη το Σαρά μέχρι το χωριό, μήκους 12 χιλιομέτρων έγινε το 1950. Οι Σερβαίοι διέθεσαν τις μερίδες τους από τη βοήθεια της UNRA που πουλήθηκαν για να συγκεντρωθούν χρήματα για την μπολντόζα. Επίσης δούλεψαν προσωπική εργασία όλοι οι ενήλικες του χωριού. Οι Αραπαίοι, επειδή είχαν να περπατήσουν μια ώρα παραπάνω από τους Σερβαίους, για να φθάσουν από το σπίτι τους στο έργο και μία να γυρίσουν, κοιμόσαντε το βράδυ εκεί που δούλευαν.